Deel:  

Drinken voor je baby

Het is belangrijk dat je kind voldoende drinkt, ongeveer 1 liter per dag, dit is inclusief melk/borstvoedng. Met plassen, transpireren en ademen gaat veel vocht verloren. Dit verlies moet worden aangevuld. De hoeveelheid drinken die hij per dag nodig heeft, hangt samen met het gewicht van je kindje. Een groot deel van het vocht krijgt je kindje binnen door borst- of flesvoeding. Als je flesvoeding geeft, kun je de startmelk na een half jaar vervangen door opvolgmelk. 
Naast de melk kun je water, ongezoet verdund vruchtensap of slappe thee (koud of lauw) geven. 
Belangrijk is dat aan de drankjes geen suiker is toegevoegd. 
Vruchtensap bevat van zichzelf veel vruchtensuiker, wees dus matig met het geven van vruchtensappen en verdun het met water. Citrussap en tomatensap bevatten vitamine C en kunnen daarom af en toe als vervanging van fruit gegeven worden. Vruchtensap bevat echter veel minder voedingsvezel dan fruit. 
Perensap, appelsap en druivensap bevatten bovendien weinig waardevolle voedingsstoffen. Omdat de vruchtensuiker uit met name helder appelsap snel kan gisten in de darmen, veroorzaakt dit nogal eens de zogenaamde peuterdiarree.
Yoghurtdrankjes bevatten vaak ook veel suiker. Je kindje went onnodig aan een zoete smaak en het is niet goed voor de tandjes, zelfs als ze nog niet (helemaal) zijn doorgekomen.
Maak er een drinkmoment van, laat je kindje niet continu uit een fles of beker drinken, dit is niet aan te raden in verband met tandbederf. Drinken vlak voor de maaltijd kan de eetlust wegnemen, en calorierijke drankjes kunnen bovendien ongemerkt heel wat calorieën leveren als ze heel de dag gedronken worden. Ruim de fles of beker op als jouw kindje gedronken heeft.

Yoghurtdrankjes bevatten veel suiker, geef dit liever niet aan je baby.