De extra kilootjes moeten er weer af

Afvallen na de bevalling, hoe doe je dat op een goede manier?

Helaas groeien veel vrouwen in de zwangerschap meer dan de 10-12 kilo die je aankomt door het gewicht van de baby, het extra vet, vruchtwater enzovoort.

Die extra kilo’s moeten er ook weer een keer af. Uit onderzoek is gebleken dat veel vrouwen na de geboorte van hun eerste kind zwaarder blijven dan vóór de zwangerschap.

Als de kilo’s van de zwangerschap er niet afgaan en je wordt over een tijdje nog een keer zwanger, dan zie je regelmatig dat ook in die zwangerschap er weer extra kilo’s blijven hangen….

Overgewicht is een steeds vaker voorkomend probleem met veel gezondheidsrisico’s.

Probeer die overtollige kilo’s daarom op een verantwoorde manier kwijt te raken.

Door je voeding iets aan te passen, het snoepen en drinken van limonades te skippen kun je makkelijk 500 kcal per dag besparen. 500 kcal minder eten dan je nodig hebt is prima manier om verantwoord af te vallen.
Ga zeker niet aan een crashdieet. Het lijkt wel leuk om in een paar weken vele kilo’s kwijt te raken maar, als je ooit eerder aan de lijn hebt gedaan weet je dit ook: als je stopt met het dieet komen de kilo’s (en vaak nog meer) er nog sneller weer aan. Dit komt omdat je stofwisseling vertraagd als je een crashdieet volgt.
Doordat je lichaam continu te weinig binnenkrijgt gaat hij in de spaarstand werken, dat blijft je lichaam ook doen als je later weer normaal gaat eten met als gevolg dat je gaat aankomen van een normaal eetpatroon.

Bovendien kom je met al die zogenaamde superdiëten vaak van alles te kort.

Als ‘jonge’moeder heb je alle voedingsstoffen dubbel en dwars nodig. Moeder zijn vraagt zoveel energie, je kunt het je niet veroorloven om tekorten te krijgen en je lamlendig te gaan voelen.

Als je de overtollige kilo’s kwijt wilt, doe het dan op een verantwoorde manier. Zoek begeleiding van een leefstijlcoach of diëtiste.
Een leefstijlcoach zet je niet op dieet maar past je voeding op kleine punten aan zodat de energie inname in juiste verhouding is met de hoeveelheid energie die je verbruikt. Geen grote veranderingen, je zult niet eens het idee hebben dat je op ‘dieet’ bent. Een leefstijlcoach gaat uit van jouw gewoonten en maakt voor jou persoonlijk een plan, niet zo’n standaard dieet, maar echt afgestemd op jouw gewoonten en wensen.
Verder krijg je coaching om het gezonde leefpatroon vol te houden, ook als de begeleiding van de coach is gestopt. Je leert veel over voeding en over jouw manier van omgaan met voeding. Ga je bijvoorbeeld eten als je verdrietig bent of stress hebt? Je leefstijlcoach leert je om hier anders mee om te gaan en inzicht te krijgen in jouw manier van omgaan met bijvoorbeeld stress.

Behoefte aan coaching voor een gezonde leefstijl? zoek een leefstijlcoach bij jou in de buurt in bv Google.

Afvallen doe je langzaam maar zeker. Door je voedingspatroon op heel kleine punten aan te passen zul je merken dat je én niet het idee hebt dat je op dieet bent én langzaam maar zeker de extra pondjes verliest. Door de kleine aanpassingen in je voeding houd je het ook nog eens heel makkelijk vol.

Wil je zelfstandig afvallen? Maak in de eetmeter van het voedingscentrum een voedingsplan van rond de 1500kcal als je flesvoeding geeft en zo’n 1800 kcal als je borstvoeding geeft. Dan krijg je voldoende binnen én ontstaan er geen tekorten.

 


Gerelateerde artikelen

Voeding in zwangerschap, wat heb je nodig? Wat heb je nodig?

Gezonde voeding is belangrijk voor ieder mens, maar als je zwanger bent (of wilt worden)heb je de verantwoordelijkheid voor twee.

meer lezen ...
Recepten Recepten

Gezond eten kan zo makkelijk zijn. We geven je recepten die in 20 min. op tafel staan

meer lezen ...
herstellen na bevalling Klachten en herstellen na de bevalling

Wat gebeurt er allemaal in je lijf nu je bevallen bent? Hoe lang duurt het voor je weer de oude bent?

meer lezen ...
baby blues of post partum depressie Baby blues of een post partum depressie

Last van een down gevoel? Is het een dipje of ligt een post partum depressie op de loer?

meer lezen ...
Wennen aan het moederschap Wennen

Een kind krijgen is één van de grootste veranderingen in je leven. Het vraagt nogal wat aanpassing…

meer lezen ...
kind gekregen, dit verandert er Marlene: Kind gekregen? Tien dingen die nooit meer hetzelfde zijn

Na twee maanden moederschap, leek het me tijd om eens een voorlopige balans op te maken. In welke opzichten verandert je leven als je een kind hebt gekregen?

meer lezen ...
Marlene: Moeder én controlfreak? Vergeet het maar

Marlene vertelt in haar blog dat de combinatie moeder en controlfreak niet werkt. Hoera! Voor het eerst sinds de geboorte van mijn dochter is het me gelukt om – nog voor het avondeten – ontbijt voor mezelf te maken. En dat niet alleen. Flesjes zijn uitgekookt, hond uitgelaten, huis opgeruimd (soort van) en baby slaapt. […]

meer lezen ...
De ontwikkeling van je baby in het eerste jaar. De ontwikkeling van je baby in het eerste jaar.

Je zal misschien in de eerste maand ontdekken dat je baby iedere dag wel weer iets nieuws kan. Of een baby iets leert hangt sterk af van de rijping en ontwikkeling van het zenuwstelsel.

meer lezen ...
Bloedverlies en vruchtbaarheid na bevalling Over bloedverlies, vruchtbaarheid en anticonceptie

Hoe snel herstelt je lichaam eigenlijk na een bevalling, wanneer kun je weer zwanger worden?

meer lezen ...
Krampjes Krampjes

Heel veel baby’s hebben last van krampjes. Kun je ze voorkomen of wat kun je doen?

meer lezen ...
Ontlasting van baby's : wat is normaal? Alles over poep

Er leven altijd veel vragen over poep bij baby’s, lees hier alles over poep.

meer lezen ...