Extra aandacht voor voeding baby

Suiker levert wel calorieën maar bevatten verder geen nuttige voedingsstoffen. Wees dus  zuinig met toegevoegde suikers in vruchtensappen en in heel veel andere voedingsmiddelen. Kijk altijd op het etiket, benamingen die je voor suiker kunt tegenkomen zijn: fructose, glucose, dextrose, sucrose, glucosestroop.
Ook fruit (dus ook ongezoet vruchtensap) bevat veel (vruchten)suiker. Beperk fruit en vruchtensap tot de aanbevolen hoeveelheden, teveel fruit maakt dik!

Zoetstof
In veel producten is zoetstof verwerkt. Er zijn twee typen zoetstoffen:

  • Extensieve zoetstoffen (polyolen) leveren ongeveer evenveel energie als suiker. Voorbeelden zijn de zoetstoffen sorbitol, xylitol en maltitol. Deze zoetstoffen hebben geen voordelen boven suiker. Ze kunnen buikpijn en diarree veroorzaken.
  • Intensieve zoetstoffen zijn vijftig tot vijfhonderd keer zoeter dan suiker. Voorbeelden zijn acesulfaam-K, cyclamaat, saccharine en aspartaam. Ze worden onder meer toegepast in frisdrank en toetjes.

Per zoetstof is een Aanvaardbare Dagelijkse Inname (ADI) vastgesteld voor iedere leeftijdsgroep. Jonge kinderen bereiken relatief snel de veilige grens van de zoetstoffen cyclamaat en polyolen (zoals sorbitol). Geef deze zoetstoffen dus niet aan jonge kinderen. Er is geen reden om de andere zoetstoffen wel te geven, maar het kan geen kwaad als je kind af en toe wat van deze zoetstoffen binnenkrijgt.

Honing
Honing is gevaarlijk voor een baby. Honing kan botulismesporen bevatten. Botulisme is een ernstige ziekte die zelfs tot de dood kan leiden. Geef geen honing aan een kindje dat jonger is dan één jaar.

Zout
Zout is schadelijk voor ons lichaam, ook voor dat van de baby. Kook dus zonder zout en vermijd producten waar veel zout in zit zoals: kant en klaar maaltijden, soep uit blik of een pakje, kruidenmengsels, crackers, chips en zoute stengels.

Gluten
Sommige kinderen reageren overgevoelig op gluten (eiwitten uit granen). Daarom wordt meestal geadviseerd om pas na zes maanden producten te geven waarin gluten voorkomen (beschuit, brood, macaroni, bloem). De granen tarwe, haver, rogge en gerst bevatten gluten.

Nitraat
Sommige groentesoorten bevatten veel nitraat. Tijdens het bewaren en opwarmen van deze groentesoorten kan het nitraat in nitriet worden omgezet. Nitriet kan bij jonge kinderen ademhalingsmoeilijkheden veroorzaken. Nitraatrijke groentes zijn: andijvie, bietjes, bleekselderij, paksoi, postelein, sla, spinazie, snijbiet en venkel. Geef deze groentes niet als jouw kindje nog geen zes maanden is. In potjes babyvoeding worden deze groentes soms wel gebruikt, maar dan is gecontroleerd of het nitraatgehalte niet te hoog is. Geef, als je kindje ouder is dan 6 maanden, maximaal twee keer per week een nitraatrijke groente.

Vet en calorieën
Misschien let je zelf op de hoeveelheid vet in je voeding. Prima. Jonge kinderen hebben echter wel voldoende vet nodig. Vloeibare en zachte vetten bevatten de goede (=onverzadigde) vetsoorten die jouw kindje nodig heeft om zich goed te ontwikkelen. Voeg een theelepel olie of zachte margarine uit een kuipje aan de warme maaltijd toe of gebruik dit om het vlees in klaar te maken. Besmeer de boterham met margarine uit een kuipje.

Verrijkte voedingsmiddelen
Kinderkoeken met extra ijzer, halvarine met extra calcium, limonadesiroop met extra vitamine C, yoghurt met probiotica. Het klinkt allemaal mooi, maar een jong kindje heeft deze producten niet nodig als hij een normale gezonde gevarieerde voeding krijgt. Het is geen bezwaar om deze producten, in normale hoeveelheden, wel te gebruiken.

Vitamine-preparaten
Vitamine D is nodig voor een goede opbouw van botten en tanden. Alle kinderen hebben tot ze vier jaar zijn extra vitamine D nodig. De aanbevolen hoeveelheid is 10 microgram per dag. Jouw kindje heeft geen andere vitamine en mineralensupplementen nodig.

GEVAARLIJK
Sommige producten kun je beter niet geven voordat je kindje vier jaar oud is, in verband met het gevaar van verstikking:
Hele noten
Hele druiven
Popcorn
Muesli
Een volle lepel pindakaas
Sommige rauwe groenten kunnen in grote stukken afbreken, zoals rauwe wortel en bleekselderij.


Gerelateerde artikelen

Tussendoortjes voor je baby Tussendoortjes baby

Wat geef je je kind als tussendoortje? Wen je kind liever niet aan zoetigheid, er zijn voldoende alternatieven

meer lezen ...

Minimaal 3 tekens

Jouw Tools Wijzers en Gidsen