Lage rugpijn

Lage rugpijn; een veel voorkomend probleem in de zwangerschap.

Wat is de oorzaak van lage rugpijn in de zwangerschap?

Door het hormoon progesteron worden de verbindingen tussen de gewrichten in de zwangerschap losser, zo ook tussen je staartbeentje en je heupbeenderen. Normaal gesproken zit hier bijna geen beweging in, maar als je zwanger bent wel iets.

Hierdoor kunnen zenuwen makkelijker bekneld raken. Heb je last van de onderrug en straalt de pijn via je billen uit naar je bovenbeen, dan heb je wellicht last van ischias. Het is dan verstandig om contact op te nemen met je huisarts om te zien of het zinvol is om naar de fysiotherapeut te gaan.

Probeer zoveel mogelijk de natuurlijke stand van je rug aan te houden.

Verder worden rugklachten vaak veroorzaakt door een verkeerde houding en overbelasting.

Je lichaam krijgt in de zwangerschap heel wat extra gewicht mee te slepen.
Het is in de zwangerschap dan ook extra belangrijk dat je goed ondersteunende schoenen draagt. Hoge hakken zijn uit den boze. Als je schoenen gaat kopen, houd er dan wel rekening mee dat je vaak wat vocht gaat vasthouden, vooral in je voeten, en koop de schoenen iets ruim.

Wat kun je doen tegen lage rugpijn in de zwangerschap?

Let in de zwangerschap heel goed op je houding.

Tip 1: Probeer zoveel mogelijk je natuurlijke houding aan te houden. Vooral als de buik dikker wordt hebben veel zwangere de neiging om met de buik naar voren te lopen (holle rug). Dit is bijzonder belastend voor je rug. Probeer je aan te leren om je onderbuik altijd iets in te trekken. Natuurlijk kun je je buik niet echt meer intrekken als hij dikker wordt, maar je kunt wel altijd wat spanning op de spieren zetten. Daarnaast helpt het als je je bekken IETS naar achteren kantelt. Je brengt je heupbeen iets naar achteren en je schaambot iets naar voren, je vlakt je rug als het ware iets af.

Verder is het in je zwangerschap extra belangrijk om goed te tillen, dat wil zeggen vanuit je benen en niet vanuit je rug.

Tholle_bolle_rugip 2: Ter verlichting van rugklachten is de volgende oefening aan te raden: ga op handen en knieën zitten en verdeel je gewicht. Let op dat je rug recht is en niet hol hangt. Krom je rug omhoog, laat hoofd en schouders hangen (als een blazende kat) en span gelijktijdig je buik-, bil- en bekkenbodemspieren. Terwijl je dit doet adem je uit. Adem daarna diep in en kom terug in de oude positie met rechte rug. Maak vervolgens je rug zo hol mogelijk, adem nu ook weer in. Duw je buik dus zover mogelijk richting de grond, houd even vast en kom dan weer terug in de neutrale positie. Herhaal dit een aantal keer.

 

rugstretchTips 3: Een andere stretch oefening die goed helpt bij lage rugpijn is het stretchen van je rug door bijvoorbeeld een deurpost,  op ongeveer borst hoogte, met beide handen stevig vast te pakken. Zet je voeten op heupbreedte en ga met je billen naar achteren, hang echt aan de deurpost zodat je stretch voelt in je onderrug en billen. Blijf even hangen. Zet je voeten iets verder naar voren dan op de afbeelding hiernaast te zien is. Je benen en bovenlichaam hebben de vorm van een V als je stretcht. Probeer uit hoever naar voren met je voeten voor jou het prettigst voelt.

Tip 3: Bij rugklachten biedt een zwangerschapssteunslip zeer veel steun. Probeer eerst bovenstaande adviezen, maar helpen die niet en heb je al vroeg in de zwangerschap last van je rug, overweeg dan om er een te steunbroekkopen. Ze zijn te koop bij de betere lingeriezaken en op internet. Koop wel een goede kwaliteit zoals Carriwell of Anita.  Het dragen van zo’n broekje vraagt wel even gewenning omdat hij vrij strak zit, maar bij de meeste zwangere helpt het goed voor rugklachten. Denk er wel om dat je de buikspieren blijft oefenen als je een steunslip draagt. De neiging bestaat om de spieren niet meer aan te spannen omdat het broekje zoveel steun geeft, maar het is wel belangrijk om te voorkomen dat je spieren erg verslappen. Dus ook met steunslip een paar keer per dag de buikspieren aanspannen.


Gerelateerde artikelen

Geboortekaartjes trends Geboortekaartjes trends

Wat zijn de trends in geboortekaartjes? Wij zetten ze voor je op een rij.

meer lezen ...
Bandenpijn in zwangerschap Bandenpijn

Er zijn verschillende soorten bandenpijn. Zo herken je het.

meer lezen ...
Bekkenpijn Bekkenpijn

Zo’n 10% van de zwangere heeft last van haar bekken. Wanneer moet je hulp zoeken?

meer lezen ...
Pijn onderbuik in zwangerschap Pijn onderbuik in zwangerschap

Er zijn vele oorzaken voor pijn in de onderbuik. Wat is het en kan het kwaad?

meer lezen ...
Wat koop je wanneer Babyuitzet Wat koop je wanneer?

Zoveel nodig nu je een baby krijgt, maar wat koop je wanneer. Wij geven je advies wanneer het verstandig is om bepaalde producten te kopen.

meer lezen ...
Zwanger van week tot week Zwanger van week tot week

Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf.

meer lezen ...
Gewichtstoename zwangerschap Gewichtstoename zwangerschap

Onze tool ‘Mijn gewicht’ helpt je om niet teveel of te weinig aan te komen in je zwangerschap.

meer lezen ...
Incontinentie Incontinentie in zwangerschap

De bekkenbodem ondersteunt alle organen in je onderbuik, de blaas, de baarmoeder en je darmen. In de zwangerschap wordt de bekkenbodem slapper en door de bevalling rekt de bekkenbodem zo ver uit, om het kind door te laten, dat dit regelmatig voor problemen zorgt. 50 tot 70% van de vrouwen hebben aan het eind van de […]

meer lezen ...
De complete checklist babyuitzetlijst Checklist / babyuitzetlijst

Volg onze uitzetlijst en je weet zeker dat je niets tekort komt én je laat je niets meer aanpraten.

meer lezen ...
Is het veilig? Mag ik? Is het veilig? Mag ik?

Mag je je haar verven? Naar de sauna? Brie eten? en nog veel meer weetjes

meer lezen ...
Top 10 irritantste opmerkingen tegen zwangere vrouwen

Natuurlijk kunnen we er vaak om lachen, maar de vragen en opmerkingen die je als zwangere krijgt, helpen je soms in rap tempo op de kast. Eh, commode. Hieronder mijn persoonlijke top 10 irritantste opmerkingen tegen zwangere vrouwen. Ps: lees het maar met een korreltje (hormoon)zout. 1. Gaat het nog goed? Met stip op nummer […]

meer lezen ...
To Do 2e trimester To Do 2e trimester

Van erkennen tot je baby-uitzet. Zoveel te regelen in de tweede drie maanden.

meer lezen ...
To Do 3e trimester To Do 3e trimester

De laatste loodjes, maar nog wel e.e.a. te regelen!

meer lezen ...
Waar kun je bevallen? Waar kun je bevallen?

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende plekken om te bevallen? Wij zetten de feiten op een rij.

meer lezen ...
Begin bevalling, hoe herken je die Hoe herken je dat de bevalling begonnen is

Een angst van veel vrouwen: herken ik het begin van de bevalling wel?

meer lezen ...

Gerelateerde Baby Uitzet artikelen

Jouw Verlanglijst – BabyUitzet Jouw Verlanglijst – BabyUitzet

Wil jij kraamkadootjes krijgen die je echt nodig hebt en leuk vindt? Maak dan een verlanglijstje.

meer lezen ...