Omgaan met stress

Hippe geboortekaartjes rectangle

 Stress…

Dat stress in de zwangerschap slecht is voor jezelf en je baby is bij bijna iedereen wel bekend.
Stress is niet altijd te voorkomen. Je kunt wel leren anders met stressvolle situaties om te gaan

Omgaan met stress
Stresshormonen kunnen de ontwikkeling van je baby verstoren. Baby’s van moeders die veel stress hadden in de zwangerschap zijn onrustiger en hebben als kind vaker gedragsproblemen. Stress is, ook in de zwangerschap,  niet altijd te vermijden, sterker nog, de zwangerschap is een periode waar je wellicht nog meer stress ervaart door al het nieuwe wat op je pad komt nu je zwanger bent.

Toch kun je wel iets doen aan de mate waarin situaties jou stress bezorgen. Wat voor de één tot veel stress leidt, daar kan een ander redelijk mee omgaan. Stressvol reageren is iets wat je af kunt leren.

De eerste stap is bewustwording: kijk eens goed naar jezelf. Wat gebeurt er als je in een vervelende situatie terechtkomt? Blijft de situatie in je hoofd zitten of kun je het van je afzetten? Mensen die veel stress ervaren kunnen meestal niet goed loslaten.

Analyseer jezelf. Kijk naar je gedachten en probeer je bewust te zijn van wat je denkt. Vraag je vervolgens af of het je helpt om steeds aan die situatie te denken, brengt het je dichter bij een oplossing? Helpt het je om de situatie onder controle te krijgen? Als het antwoord op deze vragen nee is, probeer dan eens of het je lukt om je gedachten van je af te zetten. Denk aan iets positiefs. Dat is eerst misschien moeilijk, maar door steeds te blijven oefenen, zal je na verloop van tijd merken dat het je wel lukt om aan iets anders te denken of zelfs om je hoofd helemaal leeg te maken.

Leren omgaan met stress is voor een belangrijk deel  leren loslaten en accepteren dat dingen niet altijd gaan zoals jij wilt. Je hebt niet overal invloed op. Is het dan zinvol om je heel druk te maken? Vaak niet, maar loslaten is lastig. Door iedere dag een keer te proberen je hoofd helemaal leeg te maken en alleen bezig te zijn met hetgeen je op dat moment doet, kun je leren je hoofd leeg te maken en los te laten. Deze oefeningen kunnen je helpen:

Oefening 1:
Maak een wandeling door een mooie omgeving. Kijk bewust om je heen, laat de natuur op je in werken, wees je bewust van alles wat je ziet. Probeer nergens anders aan te denken en echt te genieten van hetgeen je ziet. Telkens als je jezelf erop betrapt dat je aan het nadenken bent, kijk je naar je gedachten en probeer je ze weer los te laten. Keer telkens weer terug naar het bewust opnemen van de natuur en nergens anders aan denken. In het begin zal je jezelf erop betrappen dat je aan het nadenken bent, maar als je blijft oefenen wordt je je steeds bewuster van alle gedachten die in je hoofd zitten terwijl ze je niets brengen.  Door deze bewustwording en het steeds weer proberen de gedachten te vervangen door iets fijns leer je langzaam maar zeker om je hoofd rust te gunnen.

Oefening 2:
Eet bewust. Probeer tijdens het eten echt te proeven wat je eet. Neem kleine hapjes, kauw iedere hap goed en vertel jezelf wat je proeft, is het zout, zuur, zoet, bitter? Hoe voelt het eten in je mond? Zet alle andere gedachten uit je hoofd. Dat lukt waarschijnlijk niet gelijk, je zult merken dat je gedachten afdwalen. Dat is heel normaal. Probeer telkens weer terug te keren naar het concentreren op je eten, eet bewust en geniet echt van je eten

Oefening 3:
Adem vijf keer diep in en uit met je handen op je buik. Richt je aandacht op de baby. Als je aan iets anders denkt laat je dit gewoon voorbij gaan, denk er niet verder over na.

Hoe kan ik stress in de zwangerschap verminderen?

  • Leer NEE zeggen. Juist nu je zwanger bent zullen mensen makkelijker accepteren dat je NEE zegt. Je bent geen supervrouw en hoeft niet alles te kunnen. Zwangerschap vraagt aanpassing aan je ritme, geef hier aan toe. Rust wat vaker uit en zeg dus wat vaker NEE.
  • Skip klusjes en vraag je partner of familie om je te helpen. Je hoeft niet alles zelf te doen. Naasten zullen blij zijn iets voor je te kunnen doen.
  • Geef aan jezelf en je omgeving toe dat je het niet meer zo goed aankunt, vraag hulp!!
  • Neem af en toe een dagje vrij en ga iets doen wat je ontspant. Neem een heerlijk bad, neem tijd om te tutten of laat je lekker masseren.
  • Beweeg voldoende. Een flinke wandeling of een uurtje actief sporten kan je hoofd echt tot rust brengen

 


Gerelateerde artikelen

Gewichtstoename Gewichtstoename

Hoeveel jij mag aankomen bereken je met onze BMI calculator.

meer lezen ...
Basismenu zwangerschap Basismenu zwangerschap

Er leven veel vragen rondom voeding in de zwangerschap. Lees wat je per dag nodig hebt en hoe jij makkelijk gezond zwanger kunt zijn.

meer lezen ...
Zwanger van week tot week Zwanger van week tot week

Hoe ontwikkelt je baby zich in de zwangerschap én wat gebeurt er in jouw lijf.

meer lezen ...
Wat koop je wanneer Babyuitzet Wat koop je wanneer?

Zoveel nodig nu je een baby krijgt, maar wat koop je wanneer. Wij geven je advies wanneer het verstandig is om bepaalde producten te kopen.

meer lezen ...
Is het veilig? Mag ik? Is het veilig? Mag ik?

Mag je je haar verven? Naar de sauna? Brie eten? en nog veel meer weetjes

meer lezen ...
Wie kom je tegen in de zwangerschap? Wie kom je tegen

Wie kom je tegen in de zwangerschap? Tijdens je zwangerschap, bevalling en kraamtijd word je begeleid door deskundigen die controleren of alles goed verloopt. Dit zijn de professionals die je in de gaten houden… Verloskundige De verloskundige is expert in de normaal verlopende zwangerschap, bevalling en kraamtijd. In vier jaar is zij opgeleid om voortdurend […]

meer lezen ...
Pijn onderbuik in zwangerschap Pijn onderbuik in zwangerschap

Er zijn vele oorzaken voor pijn in de onderbuik. Wat is het en kan het kwaad?

meer lezen ...
Waar kun je bevallen? Waar kun je bevallen?

Wat zijn de voor- en nadelen van de verschillende plekken om te bevallen? Wij zetten de feiten op een rij.

meer lezen ...
Dossier gezondheid Dossier gezondheid

Er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden als je zwanger bent. In de zwangerschap vliegen de adviezen om gezond te leven je om de oren, maar wat is waar en wat mag je met een korreltje zout nemen? In ons Dossier Gezondheid vertellen we je precies waar je wel of geen […]

meer lezen ...
Zwangerschapsdementie Zwangerschapsdementie

Help, ik vergeet alles. Word ik dement? Ja…zwangerschapsdementie

meer lezen ...

Gerelateerde Baby Uitzet artikelen

Jouw Verlanglijst – BabyUitzet Jouw Verlanglijst – BabyUitzet

Wil jij kraamkadootjes krijgen die je echt nodig hebt en leuk vindt? Maak dan een verlanglijstje.

meer lezen ...

Gerelateerde Week artikelen

Zwangerschap van week tot week, week 24 Week 24. Ongeveer 29 cm en 600 gram

Jullie kunnen nu contact gaan maken met de baby.

meer lezen ...
Zwangerschap week 15. Week 15. 9 cm en 60 gram

Ongeveer 9 cm lang en 60 gram weegt hij nu, maar in principe is alles aangelegd en moet de baby dus alleen nog groeien en zijn functies verbeteren.

meer lezen ...
week 28 zwangerschap van week tot week Week 28. Ruim 1 kilo alweer

In de komende weken begint je baby steeds meer onderhuidsvet te vormen. Je baby groeit vanaf nu zo’n 200 gram per week

meer lezen ...