Slaapprobleem; eerste 3 maanden

Veel zwangeren hebben al vroeg in de zwangerschap een slaapprobleem.

De hele dag zou je wel willen slapen, hondsmoe voel je je en een dag lijkt eeuwig te duren.
Maar als je eindelijk naar bed mag wil de slaap niet komen omdat je misselijk wordt of moet je er tig keer uit om te plassen.
Daarnaast kunnen sommige zwangeren moeilijk een comfortabele houding vinden omdat hun borsten zo gevoelig zijn. Vooral als je buiten je zwangerschap gewend was om op je buik te slapen kunnen gevoelige borsten een probleem opleveren voor een lekkere slaaphouding in de vroege zwangerschap.

Probeer vanaf het begin van je zwangerschap op je linkerzij te gaan slapen, deze houding is het beste voor jezelf en voor je baby omdat de doorbloeding het beste is op je linkerzij.

Kun je niet slapen omdat je misselijk bent? Let op deze tips:

  • Leg een cracker naast je bed, zodra het misselijke gevoel opkomt, eet je de cracker op
  • Vermijd vet eten, je maag is veel gevoeliger als je zwanger bent en vet is een veelvoorkomende boosdoener als het om misselijkheid gaat. Als je zwanger bent duurt het langer om je maag leeg te maken. Vet verteert langzamer dan andere voeding.
  • Eet ’s avonds niet te gekruid, niet te zuur, niet te veel en geen gefrituurd eten.
  • Wees matig met koffie, thee en andere cafeïne houdende dranken
  • Gember helpt bij sommige vrouwen om misselijkheid te verminderen. Je kunt van verse gember thee trekken door het te overgieten met gekookt water en dan te laten trekken. Ook kun je gemberkoekjes naast je bed leggen
  • Vitamine B6 helpt bij veel vrouwen goed tegen misselijkheid. Dosering 10-25 mg 3 x per dag.
  • Frambozenbladtabletten kunnen helpen om het misselijke gevoel te voorkomen (te koop bij de reformzaak). Als je eenmaal misselijk bent helpen ze niet meer, je moet ze dus uit voorzorg innemen.
  • Ga nooit met een leeg gevoel naar bed, hoewel je in de eerste drie maanden niet echt veel meer calorieën nodig hebt worden veel vrouwen midden in de nacht wakker met een honger gevoel. Honger kan misselijkheid veroorzaken. Eet een cracker met kaas voor je naar bed gaat als je een leeg gevoel hebt. Of leg een cracker met kaas naast je bed voor als je midden in de nacht wakker wordt van de honger

Moet je tig keer je bed uit om te plassen?

In de zwangerschap neemt je bloedvolume toe, hierdoor verwerken je nieren veel meer vocht en moet je dus ook echt vaker plassen.
Daarnaast drukt de groeiende baarmoeder op je blaas waardoor je eerder een signaal krijgt dat je moet plassen. Vaak zijn het dan maar kleine beetjes.

  • Drink veel overdag, maar minder laat in de middag en liefst niets meer na 20.00 uur
  • Ga nog een keer plassen net voor je naar bed gaat, ook al ben je net geweest, probeer toch nog een keer goed uit te plassen. Door je bekken voorover te kantelen tijdens het plassen leeg je je blaas beter.
  • Drink zo min mogelijk dranken die vocht afdrijvend werken zoals koffie en thee.

Ontspan…

Er bestaat een ademhalingsoefening die heel goed helpt om in slaap te komen:
Adem in 4 tellen door je neus in.
Houd je adem 7 tellen vast.
Blaas in 8 tellen door je mond uit.

Door deze oefening een minuut of wat vol te houden ontspan je, je hebt je aandacht nodig bij het tellen van je ademhaling waardoor gedachten die je uit je slaap houden stop gezet worden.
Probeer het gewoon eens, je zult merken dat je langzaam maar zeker rustiger wordt en binnen een minuut of wat in slaap valt.

 


Gerelateerde artikelen

Gewichtstoename zwangerschap Gewichtstoename zwangerschap

Onze tool ‘Mijn gewicht’ helpt je om niet teveel of te weinig aan te komen in je zwangerschap.

meer lezen ...
Mijn zwangerschap Mijn zwangerschap

Volg jouw zwangerschap per DAG. Afgestemd op jouw zwangerschapsduur. Volop tips, adviezen en weetjes.

meer lezen ...
Wat koop je wanneer Babyuitzet Wat koop je wanneer?

Zoveel nodig nu je een baby krijgt, maar wat koop je wanneer. Wij geven je advies wanneer het verstandig is om bepaalde producten te kopen.

meer lezen ...
tips voor gezond eten in de zwangerschap Tips om makkelijk gezond te eten

Gezond eten is echt geen hogere wiskunde, ook jij kunt het met behulp van onze tips.

meer lezen ...
Misselijkheid in de zwangerschap Misselijkheid

Hoewel er meestal gesproken wordt over ochtendmisselijkheid, is dit een verwarrende term, heel veel zwangeren zijn immers de hele dag, bij vlagen, misselijk.

meer lezen ...
Dossier gezondheid Dossier gezondheid

Er zijn nogal wat dingen waar je rekening mee moet houden als je zwanger bent. In de zwangerschap vliegen de adviezen om gezond te leven je om de oren, maar wat is waar en wat mag je met een korreltje zout nemen? In ons Dossier Gezondheid vertellen we je precies waar je wel of geen […]

meer lezen ...
Is het veilig? Mag ik? Is het veilig? Mag ik?

Mag je je haar verven? Naar de sauna? Brie eten? en nog veel meer weetjes

meer lezen ...
Feiten en fabels zwangerschap Feiten en Fabels

Er doen veel fabeltjes de ronde over wat wel en niet mag, wij zetten de feiten op een rij

meer lezen ...
Top 10 irritantste opmerkingen tegen zwangere vrouwen

Irritantie opmerkingen, zwangere vrouwen weten er alles van. Natuurlijk kunnen we er vaak om lachen, maar de vragen en opmerkingen die je als zwangere krijgt, helpen je soms in rap tempo op de kast. Eh, commode. Hieronder mijn persoonlijke top 10 irritantste opmerkingen tegen zwangere vrouwen. Ps: lees het maar met een korreltje (hormoon)zout. 1. […]

meer lezen ...
Genieten van zwangerschap? Ammehoela.

Geniet ervan.’ Voel je de agressie opborrelen bij deze zin? Dan ben je ongetwijfeld zwanger. En of die zwangerschap nu gepaard gaat met stress, een hechte relatie met de toiletpot of ritjes in een ambulance… een roze wolk is verplicht.

meer lezen ...

Minimaal 3 tekens

Jouw Tools Wijzers en Gidsen