Slaapproblemen: slaaphouding

Slaapproblemen komen veel voor in de zwangerschap, wat is de juiste slaaphouding?

De beste slaaphouding in de zwangerschap is op je linkerzij.

Diverse onderzoeken suggereren (meer onderzoek is nodig om absolute zekerheid te geven) dat rugligging mogelijk een verhoogd risico geven op het overlijden van de baby in de baarmoeder. Daarnaast kan rugligging klachten bij jezelf geven waarover later meer.

Het is dan ook verstandig om vanaf het begin van je zwangerschap de juiste slaaphouding aan te nemen.
De voorkeur gaat dan uit naar slapen op je linkerzij. Er is geen echt bezwaar tegen slapen op je rechterzij, maar slapen op je linkerzij is nog iets beter voor jezelf en voor de baby.
Als je op je linkerzij ligt wordt de doorstroming van bloed naar de placenta verbeterd. Hierdoor heeft je baby dus een betere voorziening van zuurstof en voedingsstoffen. Bovendien werken je nieren beter als je op je linkerzij ligt. Hierdoor worden afvalstoffen en vocht beter uit je lichaam verwijderd. Met als gevolg minder last van vocht vasthouden in bijvoorbeeld je voeten en enkels.

Slapen op je rug kan klachten geven in de zwangerschap. Let op, dit hoeft dus niet. Lang niet alle zwangeren hebben er last van. Dit is afhankelijk van de stand van je baarmoeder en de druk van de baarmoeder op de grote lichaamsader (vena cava), vooral als de baarmoeder groter wordt (na de 20 weken). Maar ook als je geen klachten hebt is het toch verstandig de juiste slaaphouding aan te leren.
Deze grote lichaamsader (vena cava) ligt langs je ruggenwervel en brengt het bloed uit je onderlichaam terug naar je hart. Als de baarmoeder zwaarder wordt, kan de baarmoeder op deze ader drukken. Het gevolg daarvan is dat er een minder goede bloeddoorstroming is vanuit je onderlichaam. Je merkt dit doordat je duizelig wordt als je op je rug ligt en je onrustig slaapt.

Doordat de doorstroming van je onderlichaam verslechterd heb jij ook een verhoogde kans op spataderen, aambeien en ophoping van vocht in je benen.
Daarnaast drukt de zwaarder wordende baarmoeder wel heel erg op je ruggenwervel als je in rugligging slaapt wat de kans op rugklachten vergroot.

Door het dichtdrukken van de grote lichaamsader wordt de terugstroom van het bloed vanuit de placenta minder goed en dit zou de reden kunnen zijn dat er (mogelijk) een verhoogd risico is op het overlijden van de baby in de baarmoeder. Maar, nogmaals, meer onderzoek is nodig om hier zekerheid over te kunnen geven.

Geen paniek dus als je tot nu toe op je rug hebt geslapen, maar misschien wel een reden om te proberen vanaf nu op je (linker)zij te slapen. Merk je dat je in de nacht vanzelf weer terugdraait naar rugligging? Leg dan een kussentje achter je rug zodat je niet op je rug kunt draaien.

Vrouwen die op hun rug wakker worden hoeven zich geen zorgen te maken aldus Dr Stacey, maar het advies is wel om vervolgens weer op je zij te gaan liggen en verder te gaan slapen. Ook voor het middagdutje is het advies om op je zij te slapen.

Leer jezelf vanaf het begin van je zwangerschap de juiste slaaphouding (linkerzij) aan!

Als je buik dikker wordt, is het soms moeilijk om nog lekker te liggen. Bovendien kun je  last krijgen van lage rugpijn of bekkenpijn. Een slangkussen kan uitkomst bieden. Deze slang drapeer je rond je lijf. Hij kan je buik of rug ondersteunen. Door hem tussen je benen te leggen, verminder je pijn in je heupen of bekken.

Toe aan een goede voorbereiding op je bevalling? Kijk eens naar onze online cursussen. Heerlijk thuis, samen met je partner, te volgen op ieder moment dat het jou/jullie uitkomt. Gegeven voor verloskundigen

 


Gerelateerde artikelen

Slaapproblemen in de zwangerschap Slaapproblemen in de zwangerschap

In de zwangerschap zijn er vele dingen die je nachtrust kunnen verstoren en voor slaapproblemen kunnen zorgen. Vaak moeten plassen, misselijkheid, zuurbranden, dromen, angsten, spanning, kuitkrampen en ga zo maar door. Veel van deze klachten zijn niet te vermijden. Toch zijn er voldoende dingen die je kunt proberen om slaapproblemen in de zwangerschap te verminderen. […]

meer lezen ...
Gezonde leefstijl zwangerschap verhoogt je kans op gezond kind Gezonde leefstijl verdient jouw volle aandacht in de zwangerschap

Voeding is écht iets om extra aandacht aan te besteden als je zwanger bent of wilt worden!

meer lezen ...
TO DO zwangerschap TO DO zwangerschap

Handig per trimester wat je moet regelen.

meer lezen ...
Kraamvisite of babyborrel Kraamvisite of babyborrel

Wat zijn de voor- en nadelen van kraamvisite of een kraamfeest?

meer lezen ...
Basismenu zwangerschap Basismenu zwangerschap

Er leven veel vragen rondom voeding in de zwangerschap. Lees wat je per dag nodig hebt en hoe jij makkelijk gezond zwanger kunt zijn.

meer lezen ...

Gerelateerde nieuwsartikelen

Slaap laatste drie maanden zwangerschap op je zij Slaap laatste drie maanden zwangerschap op je zij

Je slaaphouding lijkt een belangrijke rol te spelen bij het voorkomen van doodgeboorte

meer lezen ...

Minimaal 3 tekens

Jouw Tools Wijzers en Gidsen