60% zwangeren heeft calciumtekort!

Hoewel veel zwangeren een multi-vitamine gebruiken heeft toch zo’n 60% een calciumtekort.

Dat concluderen wetenschappers van het Maastricht UMC+ en de Universiteit Maastricht na onderzoek onder ongeveer 2.500 zwangere vrouwen in Limburg.

Hoeveel calcium heb je nodig?

In de zwangerschap is het advies om 1000 mg calcium per dag binnen te krijgen, zo’n 4-5 porties zuivelproducten per dag.

De meeste zwangeren blijken hier niet aan te komen en ondanks het feit dat zo’n 60% een multi vitamine voor zwangeren gebruikt hebben ze toch een tekort aan calcium. De multivitaminen bevatten namelijk maar een fractie van de hoeveelheid calcium die je dagelijks nodig hebt als zwangere.

Deze hoeveelheid bereik je alleen als je voldoende zuivelproducten met dag eet/drinkt óf een calcium supplement neemt, die bevatten veel meer calcium dan een multivitamine.

Wat zijn de gevolgen van een calciumtekort?

Een tekort aan calcium wordt in verband gebracht met een verhoogd risico op:

  • Vroeggeboorte
  • Laag geboortegewicht
  • Zwakke botten bij baby
  • Verhoogd risico op hoge bloeddruk en pre-eclampsie.

We weten al veel langer dat een hogere inname van calcium het risico op hoge bloeddruk en pre-eclampsie verlaagt. Pre-eclampsie (ook wel zwangerschapsvergiftiging genoemd) is een zeer ernstige complicatie in de zwangerschap die potentieel levensbedreigend is voor zowel moeder als kind.

Wat is het advies?

Heel simpel, let op je calcium inname. Probeer meer zuivelproducten tot je te nemen (melk, kaas, kwark, yoghurt ed). Lukt dat niet, neem dan een calciumsupplement. Let bij aanschaf op de hoeveelheid calcium en beperk je tot de geadviseerde 1000 mg per dag.

Er zijn ook tabletten met calcium en vitamine D, zo sla je 2 vliegen in 1 klap.

Lees ook het artikel Gezonde leefstijl verdient jouw volle aandacht

bron: UMC Maastricht

 

Minimaal 3 tekens

Jouw Tools Wijzers en Gidsen